%

каталог файлів       Вихід

Для лучшей работы сайта воспользуйтесь браузером Intenet Explorer
Меню сайту

Категорії розділу
Авторські методичні розробки [5]
Робота із здібними дітьми [5]
перспективи розвитку ДНЗ [4]
Профілізація навчання [6]
З досвіду роботи завідуючої [13]
Методичні заходи [8]
Інформація для педагогів [30]
ОБЖД [7]
Ігрова діяльність [32]
Правове виховання [8]
ІКТ [2]

Міні-чат
 
200

Статистика

Онлайн всього: 2
Гостей: 2
Користувачів: 0

Головна » Файли » Робота із здібними дітьми

Значення цікавого математичного матеріалу для інтелектуального розвитку дошкільників
10.11.2013, 09:56

Значення цікавого математичного матеріалу для інтелектуального розвитку дошкільників


   В останні десятиліття виникли тривожні тенденції, пов'язані з тим, що система освітньої роботи з дошкільнятами стала багато в чому використовувати шкільні форми, методи, іноді і зміст навчання, що не відповідає можливостям дітей, їх сприйняття, мислення, пам'яті. Справедливо критикується виникає на цій основі формалізм у навчанні, завищені вимоги до розумовому розвитку дітей. І найголовніше, відбувається штучне прискорення темпів розвитку дітей.
І в зв'язку з цим, ефективний розвиток інтелектуальних здібностей дітей дошкільного віку з урахуванням Сентизивні періодів розвитку - одна з актуальних проблем сучасності. Дошкільнята з розвиненим інтелектом швидше запам'ятовують матеріал, більш впевнені в своїх силах, легше адаптуються в новій обстановці, краще підготовлені до школи.
В основі інтелекту лежить розвинене мислення. Процес розвитку мислення методично полягає у формуванні та розвитку узагальнених прийомів розумових дій (порівняння, узагальнення, аналіз, синтез, класифікація та ін), що є загальною умовою функціонування самого мислення як процесу в будь-який - галузі пізнання.
Практика роботи дошкільних установ показує, що педагоги часто використовують репродуктивні методи навчання. Але існує цілий арсенал засобів активізації математичної діяльності дошкільнят. Одним з них виступає цікавість. Проблемі цікавості присвячені праці з психології та педагогіки (Ю. К. Бабанський, К. А. Лигалова, Д. І. Трайтака, І. Д. Синельникова, М. І. Гамбург та ін.) Психолог П. Кудлер, зазначав, що наука розвивається так швидко, що людина не може обійтися без наукових знань, популярно викладених.
Психолог і педагог Я.І. Перельман вважав цікавість головним засобом, що допомагає складні наукові істини робити доступними для необізнаної людини, його дивувати, збуджувати в ньому процеси мислення, спостережливість, сприяти активному пізнавальному відношенню до оточуючих явищ дійсності. Як показують дослідження психолога Н.І. Гамбург, жарти, курйози сприяють активізації думки, спантеличують і спонукають до пошуку.
Сутність цікавості складають новизна, незвичність, несподіванка. Цікавий матеріал, спеціально створений для розумового розвитку і вимагає для свого рішення догадливості, кмітливості. Все це сприяє розвитку таких розумових операцій, як порівняння, аналіз, синтез, узагальнення та ін
Однак слід пам'ятати, що цікавість ефективна тоді, коли педагог розуміє її як фактор, що впливає на психічні процеси, усвідомлює мету її використання в кожному конкретному випадку, тому що призначення цікавості у навчальному процесі різноманітне:
- Початковий поштовх до пізнавального інтересу;
- Опора для емоційної пам'яті, засіб запам'ятовування особливо складного матеріалу;
- Своєрідна розрядка напруженої обстановки, засіб переключення емоцій, уваги, думок;
- Засіб підвищення емоційного тонусу пізнавальної діяльності дітей з недостатньою працездатністю, мобілізації їх уваги і вольових зусиль (Г. І. Щукіна).
Педагоги дошкільних освітніх установ широко використовують цікавість у педагогічному процесі. На наш погляд, найбільш ефективні результати може дати використання цікавості під час навчання дошкільнят математики.
Математика - це потужний фактор інтелектуального розвитку дитини, формування її пізнавальних і творчих здібностей. Відомо й те, що від ефективності математичного розвитку дитини в дошкільному віці залежить успішність навчання математиці в початковій школі.
Цікавий математичний матеріал сприяє вирішенню завдань всебічного розвитку та виховання дошкільнят: активізувати розумову діяльність, зацікавити математичним матеріалом, захоплювати і розважати дітей, розвивати розум, розширювати, поглиблювати математичні уявлення, закріплювати отримані знання та вміння, вправляти.
Дошкільнята з великим інтересом сприймають завдання-жарти, головоломки, загадки, ребуси, математичні фокуси; наполегливо шукають шляхи рішення, що ведуть до результатів. Захоплюючись рішенням цікавої задачі, дитина відчуває емоційний підйом, що, у свою чергу, стимулює його розумову активність.
Педагог З.А. Михайлова відзначає, що при вирішенні цікавих завдань діти користуються двома видами пошукових проб: практичними (дії у перекладанні, підборі) і розумовими (обмірковування ходу, передбачення результату, пропозицію рішення). У ході пошуку, висунення гіпотез, вирішення діти проявляють і здогад, тобто, як би раптово приходять до правильного рішення.
Кожна цікава завдання включає в себе певну пізнавальну навантаження, яка, як правило, прихована ігровий мотивацією. Розумова завдання реалізується засобами гри в ігрових діях. Кмітливість, спритність, ініціатива проявляються в активної розумової діяльності, заснованої на безпосередньому інтересі.
Цікавість математичного матеріалу додають ігрові елементи, що містяться у кожному завданню, логічному вправі, розвазі. Різноманіття цікавого матеріалу дає підставу для його систематизації. На наш погляд, найбільш докладну класифікацію цікавого математичного матеріалу запропонувала З. А. Михайлова, яка виділяє три основні групи:
- Розваги;
- Математичні ігри та завдання;
- Розвиваючі (дидактичні) ігри та вправи.
Математичні розваги - головоломки, ребуси, лабіринти - цікаві за змістом, цікаві за формою, відрізняються незвичайністю рішення, парадоксальністю результату.
Математичні ігри відображають закономірності, відносини, залежності, уявлення та поняття, що формуються у дошкільнят. При вирішенні слід проаналізувати представлену ситуацію, а потім, спираючись на досвід і знання, зробити правильні висновки.
Дидактичні ігри та вправи спрямовані на розвиток у дітей логічного мислення, кількісних, просторових, тимчасових уявлень. Їхнє основне завдання - тренувати дітей у розрізненні, називання безлічі предметів, чисел, геометричних фігур, напрямків і т. д. Дидактичні ігри сприяють формуванню нових знань і способів дій, у зв'язку з чим є оптимальним засобом навчання дітей початків математики.
Рішення цікавих завдань в дошкільному віці сприяє формуванню та вдосконаленню розвитку загальних розумових здібностей, інтересу до вивчення математики у дітей надалі, кмітливості, кмітливості.
Особливо важливим, на думку З. А. Михайлової, слід вважати розвиток у дітей уміння здогадуватися про рішення на певному етапі аналізу цікавої задачі, пошукових дій практичного та розумового характеру. Здогад у цьому випадку свідчить про глибину розуміння завдання, високому рівні пошукових дій, мобілізації минулого досвіду, перенесення засвоєних способів вирішення в абсолютно нові умови.
Таким чином, цікавий математичний матеріал є хорошим засобом виховання у дітей вже в дошкільному віці інтересу до математики, до логіки та доказовості міркувань, бажання проявляти розумове напруження, зосередженість уваги на проблемі.

Категорія: Робота із здібними дітьми | Додав: ludmila09
Переглядів: 3280 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:

Розташування садка на мапі

Поділитися


Оголошення





Пошук

Форма входу

Логин:
Пароль:


Новини садка

 

           Друзі  сайту



МОНмолодьспорту




Педагогічна преса




Корисні посилання






e-mail: prilykidnz9@yandex.ua

Конструктор сайтів - uCoz